נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות- הגשת תלונה

נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות 

הדימוי השכיח ביותר על רופאים השגור בפי רבים אשר טופלו בבתי חולים או בקופות החולים  הוא "המלאכים בלבן". אולם מה לעשות גם המלאכים האנושים הללו לעיתים,מסיבות שונות, מתרשלים ופועלים בצורה שאין לעבור עליה לסדר היום.

בשנים האחרונות  הרופאים ברחבי המדינה יצאו במאבקים ובשביתות שונות כנגד התקיפות הפיזיות של ציבור החולים ומשפחותיהן מולם . אולם מה קורה כאשר המצב הוא הפוך? מה קורה למשל כאשר הצוות הרפואי הוא זה שפונה בצורה מזלזלת או באלימות מילולית ופיזית כלפי החולים?  מה ניתן לעשות במצבים שבהם רופאים  פונים בצורה גסה שעוברת את הגבול אל  חולה או במקרים בהן חולים מגורשים מחדרם של רופאים  ללא הסבר ובצורה שאינה מוצדקת?

לכל חולה, ממש כמו רופאים, יש מספר זכויות רפואיות וזכותם של החולים לעמוד על שלהם. הרבה מאוד חולים, לצערנו, אינם מודעים לכך שהחוק עומד לצידם. אחד הדרכים העיקריות  שדרכן החולה יכול לנסות ולשנות את הדברים ולמחות על זכויותיו היא הגשת תלונה לנציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות. למשרד הבריאות יש מספר כלים שנועדו לשמור על זכויותו של המטופל. אחד מן הכלים הראשיים הן ועדת האתיקה של משרד הבריאות.

ועדת האתיקה של משרד הבריאות ממונת באופו ישיר על מנכ"ל משרד הבריאות. הוועדה כוללת חמישה חברים: יושב ראש בתפקיד שופט מחוזי, שני רופאים מומחים, מתחומים שונים, פסיכולוג או עובד סוציאלי ובנוסך נציג ציבור או איש דת. כינוס הוועדה מצריך בדרך כלל התראה מראש. במקרים שבהם יהיה צורך לכנס את הוועדה באופן דחוף, ינתן לבית המשפט המחוזי סמכות של ועדת האתיקה.

ראשית חשוב להבין שכל חולה שהופרו זכויותיו, בדרכים שונות, ראשי להגיש תלונה לנציבות קבילות הציבור. חולה יכול להתלונן על יחס בלתי של הצוות המטופל כלפי החולה, להתלונן על פגמים וליקויים אשר נמצאו בתהליך הטיפולי, על טיפול הולם,אי מתן שירות רפואי או אי מתן תרופה ויחס בלתי נאות כלפי החולה.

חולה שמעוניין להגיש תלונה לנציב קבילות הציבור צריך לכתוב מכתב מפורט על עמוד אחד מודפס  בצורה תמציתית וברורה שבו יש לתאר בצורה מפורטת מאוד את  האירוע.  על  הפנייה לכלול בתוכה פרטים של הצוות הרפואי הקשור לארוע הרשלני או צוות  רפואי אשר סירב לתת מענה רפואי. במידה והיו עדים לארוע יש לציין את פרטיהם. חשוב לציין את שמו של הרופא מעורב, מתי התרחש הארוע והיכן בדיוק התרחש הארוע. את המכתב  המפורט יש לשלוח או בדואר למחלקת פניות הציבור או על דרך אתר האינטרנט של משרד הבריאות. מומלץ לשלוח העתקים מהתלונה גם לצרכני בריאות ישראל, לאגודה לזכויות החולה וכמובן נציב פניות הציבור במשרד הבריאות.

בדו"ח שפורסם על ידי הנציב לקבילות הציבור לשנים 2007-2008 פורסם שבעקבות שינויים בהיקף סל הבריאות התקבלו בנציב לקבילות הציבור במהלך השנים בהיבטים שונים הקשורים להשתלת שתל קוכליארי. בבש"א 1850/06 ברקן נ. קופת חולים מאוחדת, קבע בית הדין ביום 23.7.2006 כי הזכאות בסל הבריאות הינה לשתלים וזכאות המובטח  איננה מתמצה בשתל קוכליארי בודד.

לשאלות בנושא תלונה נגד בית חולים / קופת חולים / רופא, או להדרכה וסיוע בהגשת תלונה לנציב קבילות הציבור במשרד הבריאות, ניתן ליצור קשר עו"ד ענת מולסון שפרטיה משמאל, שותפה במשרד עורכי דין רשלנות רפואית נבו מולסון

להערכת סיכויי ושווי תביעתך ללא התחייבות יש למלא את הפרטים הבאים או לחייג 8517*

תוכן עניינים
שיתוף

עו״ד ענת מולסון

בעלת תואר ראשון במשפטים. עוסקת בתחום רשלנות רפואית מעל 25 שנים. מרצה בכנסים בתחום הרשלנות הרפואית. בוגרת השתלמות ברפואה למשפטנים באונ' ת"א. חברת האגודה לזכויות החולה. שותפה במשרד נבו מולסון העוסק בתחום הרשלנות הרפואית בלבד. רוב המקרים בהם מטפלת הם רשלנות בזמן הריון, לידה, ניתוחים ואבחון מחלות. לא גובה שכר טרחה מראש, אלא רק בסוף התביעה ורק אם זוכה. השיגה פיצויים של מאות מיליוני שקלים ללקוחותיה.

להערכת סיכויי ושווי תביעתך ללא התחייבות ע"י עו"ד ענת מולסון, יש למלא את הפרטים הבאים או להשאיר לה הודעה בטלפון 8517*

עשוי לעניין אתכם